Santiagoföreningen i Sverige

Rom - den eviga staden

Santiagoföreningen genomförde under november 2023 en resa till Rom där huvudmålet var att besöka påve Franciscus audiens och kardinal Anders Arborelius gudstjänst i "sin" kyrka Basilica S. Maria degli Angeli e dei Martiri.

En överraskning i inledningen av resan blev en guidad tur hos Birgittasystrarna i Casa di Santa Brigida. Där syster Maria Diana förutom att berätta om Heliga Birgittas hus på Piazza Farneses historia, även guidad oss genom palatset, där vi förevisades Birgittakyrkan, Birgittas kammare och Heliga Katarinas rum samt kapell.

På onsdagsmorgonen besöktes påvens audiens på Petersplatsen. Vi fick alldeles utmärkta platser i närheten av podiet och hade tur med vädret som innan avresan hade utlovat regn under hela besöket.

Dagen avslutades med kardinalens gudstjänst med påföljande träff där kardinalen berättade om kyrkan och vad ämbetet innebar.

Deltagarna hade två "lediga" dagar där man på egen hand kunde besöka de sevärdheter som det finns gott om i Rom. Några av deltagarna var på sin första resa hit och andra hade varit här ett flertal gånger. Allt som allt en utmärkt resa där det trots vädervarningar endast blev en kortare regnskur.

Bilder från resan

Casa di Santa Brigida

Heliga Katarinas kapell

Petersplatsen inför påvens audiens

Påven hälsar åskådarna inför audiensen

"Ringside" biljett!

Påve Franciscus

Schweizer gardet

Porten till kardinalens kyrka

Kardinalen håller gudstjänst

Kardinalens träff efter gudstjänsten

Gruppfoto resedeltagare och kardinalen samt Birgittasystrar

Foto: Anita Forsberg/Mariel Grahl/HD Grahl

Deltagande i Santiagoföreningens resor förutsätter ett medlemskap.